Monday 28 October 2013

Bertahun2 sudah kini baru ku temui

Hamboii tajuk tak mau kalah ye dakkk.

Last month ada officemate bawa buah duku ke pejabat. Sambil makan sambil menyembang. Dedulu zaman-zaman sekolah bila musim duku je, mesti jadi musim perang kat skolah.

Kupas buah duku, isinya dimakan, kulitnya tidak dibuang.  Eishhh bukan nak buat bedak.. kulitnya kita orang buat peluru.  Pistolnya adalah pen kilometriko yang dah dibuang isi perutnya.  Pemicunya pulak adalah lidi atau pun batang dakwat pen  itu sendiri. Heheeheheheh takdelah sakit sangat kene bedil ngan peluru duku, stakat perit2 manje je..

Tiap kali kita makan buah duku, kita mesti akan teringat2 akan buah rambai.  Dulu masa arwah tok kita hidup, dia ada tanam pokok rambai kat kampung, Serom Panggung 3, Muar.  Kita sukaaa sangatnya, sebab kelongsong dia kita boleh jadikan cam belon.  Skang ni amat payah nak cari buah rambai yang orang jual.  Biasanya kita akan jumpa BEDAK RAMBAI... heehheh hampeh kan.

Skang ni kita dah 36 tahun, seingat kita last kita makan buah rambai adalah ketika berusia 10 tahun.  Haaa bayangkan dah 26 tahun kita tak merasa buah rambai... entah ingat lagi ke tidak rasanya ye..

Allah tu maha mendengar.  Agaknye dia kata hamba aku ni dah bertahun2 dok sebut2 buah rambai.    Haa masa singgah rumah mak pagi tadi, ada selonggok plastik merah tengah rumah.  Takdelah kita nak bukak tengok isinya, kita cuma berkata dalam hati.  Eh mendealah apa yang tertonggok tengah rumah ni.

Elok kita sedang bersiap2kan si Zahra nak pi skolah, skali mak kuar dari bilik. "Dalam plastik merah besar tu ada buah rambai, makanlah, si Emy yang bawak tu".. whooaaaaaaa rasa macam tak percayalahhhhhhhhh, setelah bertahun2 at last kita dapat juga jumpa buah rambai yang original.

Tapi belum sempat merasa lagi, sebab hari ini kita pose... lepas berbuka karang... tak nyabo ni..

hamboiii bergugus2... 

cutenye awakkkk.. 


No comments:

Post a Comment