Friday 20 September 2013

Masanya telah tiba untuk Lasik.

Awal2 pagi kita bangun terus cuci rambut.  Syampoo banyak2.  Maklumlah lepas ni mau 3 - 4 hari lagi baru boleh cuci.  Tu pun kalau lalunak shampoo sendiri.

Walaupun time surgery kita adalah jam 4 petang, kita sampai kat Laser Focus tu around jam 3.20 petang.  Uiihhh mestilah punctual kan.. hehehheh persediaan mental dan fizikal benonya sampai awal2 ni.

Cam biasa tempat dia ala2 takde orang.  Anak2 kita biasalah kalau tempat orang memang menjakun.  Tapi kita dah warning sangat2.  Kalau tak nak kene cubit u better seat down n keep quite.  Hohoho gila garangla mak dia kan.

Sampai je kat sana, kita terus buat bayaran.  Takut kita pegang duit banyak2.  Sebelum tu dok pk sapa lah yang nak jaga duit ni kalau kita dah masuk OT.  Pk punye pk, baik bayar terus.

Masa kita tengah turn, ada patient sedang buat rawatan, dan ada yang dah sudah.  Yang dah sudah tu kita tengok relax je jalan macam takde pape.  Hahahahh kita takdelah nak membayangkan mata yang bertokak2 kene laser.  Lagipun kita dah tengok video2 lasik ngan Prof Muhaya tu.  Tengok cam ngeri, tapi budak tu kuar dari operation theatre tu elok je rupa parasnya hahaahahahahah.  Jalan lenggang lenggok je.  Kita rasa tenanglah sket.

Dah dekat2 jam 4 tu, suami kita pun bawak Kristal, Zahra n Ibtisam gi shopping complex sebelah, Danial plak dia volunteer untuk jaga handbag mak dia.  Hehehhehe.

Disebabkan patient seblum kita tu sampai lambat, so masa kita yang sepatutnya jam 4 petang drag ke 4.30 petang.  Kita duduk dalam holding room dulu, dorang bersihkan mata dan menunggu lebih kurang 15 minit baru masuk dalam OT.

Doktor yang buat prosedur lasik tu nama dia Dr. Suhemi, muda jambu lagi hahahahaha.  Kita rasa umur dia dalam awal 30-an laa.  Masa kat holding room tu kita dah start lah baca Bismillahitawakkal tu'alallah, la haulawala quwataillabillah.  Itu je kita baca sampai terasa kebas bibir ni.  Heheh alhamdulillah memang ilang terus rasa gementar.

Baring je atas mesin tu, doc terus selotep kelopak mata atas n bulu mata bawah.  Pastu letak alat cam huruf V kat atas mata supaya mata kita tak berkelip.   Then doc titikkan ubat bius mata, titik ye... bukan inject.  Masa letak ubat bius tu rasa cam kita letak eyedrop je, tapi eyedrop dalam kuantiti banyakla.  Pastu doc ambil cam alat untuk serap lebihan ubat, dia lebih kurang macam berus kecil.  Lepas tu doc buat suction pada mata kita supaya mata kita tak bergerak2 masa proses lasik.. Prosedur ni tak sakitpun cuma kita rasa macam tekanan je kat mata,  pandangan kita akan gelap for 2 -3 second je.  Pastu bila doc nak buat torehan pada anak mata dia cakap "saya belah sket yeee".  Kita jawap "ok".  heheheh gila ko kalau kita cakap NANTIIIIIII nak buat hapa kan??? biarlah doc tu settlekan keje dia cepat, kita pun cepat sudah, tapi mulut tak habis2lah ngan zikir.

Bila nak laser tu doc suruh kita pandang je lampu merah.  Bih kurang seminit je lasernye.  Tapi amek kira semua adalah 10 minit bagi sebelah mata.

Begitu juga ngan sebelah mata lagi satu, prosedur yang sama di jalankan.  Sepanjang lasik tu kita memang takde rasa sakit sedikit pun. Kita just nampak doc tu macam main2kan berus depan biji mata kita.  Lansung takde rasa sakit.  Subhanallah kepandaian manusia dengan izin Allah.

Bila dah settle, kita diletakkan di bahagian rehat dalam 10 minit.  Lepas tu doc akan buat pemeriksaan mata dan kita pun boleh balik.

Kita dibekalkan dengan ubat titis antibiotik dan ubat titis untuk mengelakkan mata rasa kering.  4 -5 jam lepas lasik tu kita rasa mata kita macam pedih2 kene asap je.  Takdelah rasa sakit teruk ke hapa.

Okeh meh kita share pulak apa yang diraskaan dan perlu dibuat selepas rawatan lasik.

Jom!

AFTER LASIK SURGERY
  1. You are required to remain in the clinic for observation for about an hour.
  2. Do not rub or 'squeeze blink' the operated eye as this may dislodge the flap.
  3. Your eye may remain numb for about 30 - 60 minutes, after which excessive tearing - this is normal.
  4. After your doctor has reviewed you, please arrange for someone to accompany you home.  Use private vehicles of taxis.  Avoid taking buses.
WHEN YOU REACH HOME
  1. You are encourage to sleep and rest as much as possible during the first 24 hours after lasik.
  2. Use the eye drops as instructed.
  3. Use the eyeshield for the first 24 hours, then nightly for the next 2 - 3 nights.  This will prevent you from rubbing your eye during sleep. (ok yang ni ada cerita kelakar sangat)
  4. You may experience some irritation and tearing for the first 24 hours.
  5. Your vision may be hazy initially but will improve gradually.
  6. We recommend that you avoid reading, computer work or television watching for at least the first 12 hours.
DURING FIRST WEEK OF RECOVERY
  1. Be careful when removing clothing with tight collars and turtlenecks.
  2. It is common for the eye to feel dry and be sensitive for something after surgery.
  3. When showering or bathing, avoid rubbing the eye or getting it soapy.  when drying eye off, try to pat around eye.
  4. Most normal activities are permitted and will not influence the outcome of your surgery, regular exercise and lifting of weights is not a problem.  If you play contact sports or racket games, wear protective eye wear for one month after the surgery.  Be careful to avoid sweat entering into the eyes.  The comfort of your eye should serve as a guide.
  5. Avoid smoky and dusty environments for at least 2 - 3 weeks and swimming for about 3 months.
  6. It is common for a small amount of bleeding to be noted on the white of the eye.  This is a subconjunctival haemorrhage, or bruises, and will subside within a week to ten days.
So mana-mana yang rasa nak buat lasik mata ni, janganlah takut.  Bet me, korang takkan rasa apa2 kesakitan during the surgery.  Just relax dan berilah sepenuh kepercayaan kepada doktor tu.  Heheheh alohh cakap pandai.. padehal masa kita on surgery pun badan n kepala keras kejung, nebes lah katekan.  Inshaa Allah kalau kepala kita tak gerak2 during the surgery, mata kita tak pandang kiri kanan and static pada lampu merah, keputusannya kita boleh dapat sehingga zero power.

Dan syukur Alhamdulillah power mata kita skang ni adalah Zero.  Kecuali silau kita yang sedikit tu memang masih ada.  Tapi kita takdelah peringkat silau sampai terkenyit2 mata, sampai tersakit2 kepala.. alhamdulillah silau kita sikit je.

Skarang ni kita rasa legaaaaa jauh pun kita nampak cuma fokus tu akan ambil masa 3 bulan untuk pulih sepenuhnya.  Selama 27 tahun hidup berkepit ngan spec mata, nowadays tidak lagi.  

Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment